Akdeniz
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Öğretim Görevlisi Dr. Süleyman Özderin,
Sanko Sanat Galerisi’nde “Dokusal Soyutlamalar II” temalı 5’inci kişisel
sergisini açtı.
Sergisine
ev sahipliği yapan Sanko Sanat Galerisi yönetimine teşekkür eden Dr. Özderin, tuval
üzerine yağlı boya tekniğiyle yaptığı farklı boyutlarda 23 eserini Gaziantepli
sanatseverlerle buluşturmaktan mutluluk duyduğunu söyledi.
Hacettepe
Üniversitesinden 1995 yılında mezun olduğunu, profesyonel olarak 25 yıllık bir
süreçte resim yaptığını ve uğraştığına vurgu yapan Dr. Özderin, “2004 yılından
bu yana Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesinde görev yapıyorum” dedi.
Resimlerimde
sosyal yaşamı ilgilendiren çeşitli konularda desen tasarımlarını dikkate alarak
soyutlama statüsünde bir anlayış izlediğini belirten Dr. Özderin, “Textural
Abstraction olarak adlandırılan ve Sanko Sanat Galerisi’nde sanatseverlere
sunduğum resimleri, 2014 yılından beri yapıyorum” diye konuştu.
“Bu
resimlerin temeli dokusal görüntüler ile desen çizimlerinin bir tasarım
anlayışı biçiminde ifade edilmesine dayanıyor” diyen Dr. Özderin, “Resimlerde
kimi zaman gerçeküstü görüntüler dokulardan oluşan bir bütün içerisinde ortaya
çıkabiliyor. Bu anlamda dokusal resimler gerçeküstü bir içeriğe de sahip” ifadelerini
kullandı.
Resim
yapmanın çok özel bir uğraş ve duygu olduğunu, insanın o duygu ile resme başlayıp
bitirdiğini vurgulayan Dr. Özderin, şöyle devam etti:
“Normal
günlük işlerimizin dışında bir uğraş. Çok sıkıldığınız anda resim yapamazsınız,
çok diretirseniz de o resmi bozarsınız. İşte o zaman resmin özel bir konumda
olduğu anlaşılır. Ben resmi tasarlayarak yapıyorum, benim en önemsediğim nokta
ve en zorlandığım nokta çizimler sosyal içerikli olabiliyor. Desen
tasarlıyorum, tasarlandığından mütevellit gerçeküstü bir anlayış ve statüsü
oluşuyor.”
Sanko
Sanat Galerisi’nin 2004 yılından bu yana sanatçıların hizmetinde olduğunu
anımsatan Sanko Sanat Galerisi Yürütme Kurulu Üyesi Murat Köylüoğlu, programın
oluşumunu sağlayan seçici kurul üyesi Aslı Özen’e de teşekkür etti.
Konuşmalardan
sonra, Sanko Park AVM Müdürü Niyazi Büyükaksu, SANKO Holding tarafından
bastırılan ve Gaziantep Arkeoloji Müzesi’nin
bilimsel yayını olan “Belkıs Zeugma ve Mozaikleri” isimli bilimsel
yayını, sanatçı Dr. Özderin’e hediye etti.
Açılışına,
Sanko Park AVM İşletme Müdürü Taner Neng, sanatçılar ve sanatseverlerin
katıldığı sergi, Sanko Sanat Galerisi’nde, 5 Ekim’e kadar her gün 10.00 – 22.00
saatleri arasında gezilebilecek.
DR.
SÜLEYMEN ÖZDERİN
Dr.
Özderin, Nevşehir’in Avanos ilçesinde doğdu. İlk ve orta öğrenimimi Ankara’da
tamamladı. 1995 yılında Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi “İç
Mimari ve Çevre Tasarımı” Anasanat
Dalından başarı ödülü alarak mezun oldu. 1999’da Akbank Sanat Galerisinde ilk
kişisel sergisini açtı ve birçok yarışmalı sergiye katıldı.
2002
yılında 13’üncü Tekel Geleneksel Resim Yarışmasında Mansiyon, 2015’te
Avustralya’da bulunan Gallipoli Memorial Kulübünün Türkiye işbirliği ile
düzenlediği Çanakkale Resim yarışmasında birincilik ödülü kazandı. Eser aynı
zamanda Avustralya’da özel bir sanat müzesine kabul edildi.
Sanatçı,
2016 yılında, Eskişehir Valiliği’nin düzenlediği “Yunus Gibi” temalı Yunus Emre Resim Yarışmasında da
birincilik ödülü aldı.
2003’te
Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde “Soyut Resimde İçerik ve
Biçim” adlı yüksek lisans tez araştırmasını, 2011 yılında Gazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsünde Çağdaş Soyut Sanatta Ontolojik Temeller” adlı
doktora tezini tamamlayan sanatçı, çağdaş soyut sanatın ontolojik temellerini
araştırdığı doktora çalışmasında, “Küresel Eksen Merkezli Çözümsel Hiyerarşik
Yapı Sistemi” adıyla, soyut sanatın “ontolojik” temellerini “bilimsel bir teori” olarak yazdı.
Kaynağının
tamamı 25 yıllık birikimiyle sanatçının kendisine ait olan ve benzeri
bulunmayan bu bilimsel teori; Dünya Sanat Literatürüne “Girebilecek Nitelikte
Olup” Henüz Tanıtımı Yapılmamıştır.
Tasarım
ve sanat alanındaki çalışmalarına Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesinde devam eden sanatçının, hakemli dergilerde sanat felsefesi, sanat
ontolojisi, sanat ve tasarım eleştirisi ve “analitik tasarım teorileri” ile
ilgili yayınlanmış çeşitli makaleleri bulunuyor.
Sanatçı,
2014 yılından beri yapmakta olduğu “Textural Abstraction and Designing to
Drawing” dokusal soyutlama ve desen
tasarımları adını verdiği yeni resim dizisini sanatseverlere sunmanın
heyecanını yaşıyor. Resmin oluşumunu çok boyutlu bir tasarım problemi olarak
ele alan sanatçı, soyutlama yöntemlerini analitik bir anlayışla kullanıyor.
Resimlere verilen “Textural Abstraction and Designing to Drawing” ismi bir
“kavram” olarak buradan geliyor.
Resme
konu olan desen, soyutlanmış bir bütün içerisinde kimi zaman gerçek üstü, kimi
zaman da bir takım yaratıcı geometrik oluşumlarla tasarlanırken, resim
yüzeyinde olan tüm öğeler dokusal etkilerle çözülüp sürpriz değişimler meydana
getirebiliyor. Sanatçının ifadesiyle; bir görüntünün resim olarak
tanımlanabilecek özellikleri yakalayabilmesi, bu süreçlerin “kavram düzeyine”
yaratıcı bir biçimde yönetilmesine doğrudan bağlıdır.
Sanatçı
bu önemli yetiyi yönetebildiği ve doğru tercihler yaparak, resmi plastik
özellikler taşıyan bir “görüntü tasarımı” haline getirebildiği sürece eserine
değer katabiliyor. Özderin, bu ana sorun temelinde resim sanatını “salt
resim” olarak elde etmeyi ilke edinen
sanatçılar arasında yer almaktadır.
Sanatçının
tek amacı düşünceyi sanata, resim yoluyla çevirebilmektir. Bu yöntem bazen
tersine işleyerek; sanatı “resim yoluyla düşünce” haline getirebilmeyi de içermektedir. Bu bağlamda konu veya amaç ne olursa olsun;
bir eser gerçek anlamda “resimsel” olabilecek niteliklere mutlak suretle sahip
olmalıdır.
Bu
noktada, herhangi bir görüntünün boya ile olan ilişkisinde sonuç her zaman
“resim” olarak nitelenen bir özelliğe
kavuşmaz, kavuşamaz. Bu durumda, resmi
“sanat eseri” yapan o sihirli “aurayı”
yakalayabilmek adeta zorunludur. Sanatçının yarattığı o büyülü fark, salt
olarak bu ve benzeri değerleri eser üzerinde ortaya koyabilme hünerinde
gizlidir.