Sanko Sanat Galerisi, 2018-2019 sergi sezonunu mozaik
sanatçısı Mehmet Yılmaz’ın 3’üncü kişisel sergisi ile açtı.
Sergi
açılışında konuşan Yılmaz, sergisine ev sahipliği yapan Sanko Sanat Galerisi
yönetimine teşekkür etti.
Mozaik sanatını, “küçük üç boyutlu ve birbirine
benzemeyen parçaların bir araya getirilip resim oluşturacak şekilde dizilmesi”
olarak tanımlayan Yılmaz, “Mozaik 5 bin yıl önce ilk kez Sümerler tarafından denenmiş bir
resim sanatıdır. Mozaik sanatının o dönemlerden günümüze kadar gelen iki çeşidi
bulunmaktadır. Biri beton üzerine mozaik parçaların yapıştırılması, diğeri ise
tutkalla bulunan zemine küçük
parçaların yapıştırılmasıdır” dedi.
Roma
dönemine ait olan eserlerin Güney ve Güneydoğu Anadolu başta olmak üzere Anadolu’nun
birçok yerinde görüldüğünü anlatan Yılmaz, “O dönemlerde daha çok olimpiyat
oyunları, av sahneleri, vahşi hayvanlar gibi figürleri görüyoruz. Sonraları
zengin ailelerin yaşamlarından, evlerinden sahneler daha çok taban mozaiği
olarak görülmüştür” diye konuştu.
Günümüze
kadar mozaik eserlerin gelmesini sağlayan en temel sebeplerden birinin Horasan Harcı
olarak tanımlanan harcın kullanımı olduğunu kaydeden Yılmaz, şöyle devam etti:
“Horasan
Harcı günümüzde derz dolgu dediğimiz malzemedir. Horasan Harcı olarak bilinen
harç, içinde pişirilmiş ve öğütülmüş toprak ürünleri katılan bir malzemedir.
Eski dönemlerde yapı ustaları, kullandıkları malzemenin içine yumurta akı,
peynir, reçine, pişmiş toprak gibi katkı maddeleri katarak meydana
getirmişlerdir. Çok kuvvetli ve suya dayanıklı bir bileşimdir. Dayanımı yüksek
olan bu harç, birçok Türk yapısında da kullanılmıştır.
İlk
kullanımı milada yakındır. Romalılar daima volkanik toz kullanmışlardır. Bu
yüzden Roma harcı beyazdır. Bizans ise volkanik toz yerine tuğla tozu ve kırığı
kullanırdı. Nadir de olsa Bizans’ın volkanik toz kullandığı bilinmektedir.
Bizans, Selçuklu ve Osmanlı eserlerinin restorasyonunda geniş ölçüde
kullanılmış olan Horasan Harcının, özellikle 15’inci yüzyıldan sonra, kullanım
alanı genişlemiştir.
Günümüzde
de derz dolgu dediğimiz malzemeyi kullanmaya devam ediyoruz. Bu sayede
eserlerimizin ömrünü uzatmaktayız. Yapıştırıcı olarak da rutubete neme
dayanıklı şeffaf soğuk silikon kullanıyoruz. Mozaik sanatı ile her türlü
motifi, deseni, fotoğrafı resmetmek mümkün. Sergimde mozaik tekniğinin sadece Roma
ve Bizans zamanındaki motiflerden oluşmadığı, her türlü motifin resmin
yapılabileceği örneklerle anlatılmaktadır.”
Konuşmalardan
sonra Sako Park AVM Müdürü Niyazi Büyükaksu, SANKO Holding tarafından
bastırılan ve Gaziantep Arkeoloji Müzesi’nin
bilimsel yayını olan “Belkıs Zeugma ve Mozaikleri” isimli bilimsel
yayını, sanatçı Mehmet Yılmaz’a hediye etti.
Yılmaz’ın
30 eserinin yer aldığı mozaik sergisi Sanko Sanat Galerisi’nde, 21 Eylül’e
kadar her gün 10.00 – 22.00 saatleri arasında gezilebilecek.
MEHMET
YILMAZ
Erzin-Hatay’da doğan sanatçı, Düziçi Öğretmen
Okulu’ndan sonra, Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümünü
bitirdi, Millî Eğitim Bakanlığı’na bağlı liselerde ve merkez teşkilatlarında
öğretmenlik ve yöneticilik yaptı.
1996 yılından itibaren, tezhip, suluboya ve mozaik
alanlarında sanatsal çalışmalara başlayan sanatçı, daha sonra mozaik
çalışmalarına yöneldi. 2014 yılında Gaziantep’in, antik değeri olan mozaik
sanatı sanatçılarının buluşması için, Uluslararası Mozaik Sanatçıları
Derneği’nin (UMOSAD) kuruluşuna öncülük eden sanatçı, derneğin kurucu
başkanlığını da yaptı.
Eserleriyle, yurt içi fuar ve festivallerinde yer alan
sanatçı, mozaik alanında, Gaziantep’i Almanya, Japonya, Ukrayna, Slovenya,
İtalya ve Makedonya’da temsil etti. Slovenya’da 8 metrekarelik antik bir zemin mozaiği çalışması olan
sanatçı, Makedonya Ustrumca’da 55’incisi düzenlenen Fine Arts Çalıştayın
katılımcıları arasında bulundu.
2015 yılında Gaziantep’te uluslararası mozaik
yarışmasında UMOSAD başkanı ve yönetimi olarak, İl Kültür ve Turizm
Müdürlüğü iş birliğiyle görev üstlendi.
25 Aralık 2016’da 5 x 8 metre ölçülerinde, baklavadan
Çingene Kızı mozaiğini yaparak, bu alanda Guınness rekoruna adını yazdıran
sanatçı, 2017 yılında Şanlıurfa Uluslararası Mozaik Yarışması’nın düzenleme
kurulu ve jüri üyeliği yaptı.
Eserleriyle çok sayıda karma sergiye katılan sanatçı,
çalışmalarını Bayazhan Sanat Atölyesi’nde sürdürüyor.